ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد دی 1402 ، شماره 14 , 2

The Comparison of the Designs in Safavid Nazem and Qajar Mihrabi Carpets




نویسندگان :
مرضیه علیشاهی1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 16
چکیده :

فرش به‌عنوان یک هنر ایرانی، جایگاه ویژه‌ای در بین هنرهای ایرانی و اسلامی دارد. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که طرح و نقشِ فرش از مسائل اصلی و مورد توجه هنرمند ایرانی بوده و این دست‌بافته صرفاً به منظور زیراندازی کاربردی بافته نشده و زیبایی و جلوۀ بصری نیز هم‌پای کارایی آن مورد توجه بوده است. در دوران مختلف، گرایش به استفاده از طرح‌ها و نقوش مختلف در فرش مرسوم بوده و به مرور بر غنای طرح و نقش فرش ایرانی افزوده شده است. دورۀ صفوی، دوره کمال و درخشش قالی‌بافی محسوب می‌شود که هنرمندان این دوره آثاری بی‌همتا از خود به‌جای گذاشته‌اند. یکی از این آثار پر‌مایه، قالی طرح ناظم است که به دست قالی‌بافان قشقائی پدید آمده است. چند سده بعد و در دورۀ قاجار به خاطر ارتباط ایران با کشور‌های اروپائی، تغییراتی در هنر ایرانی به ویژه قالی‌بافی پدید آمد و طرحِ محرابی یکی از این نمونه‌ها است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی ویژگی‌های طرح و نقش در نمونه‌ قالی‌های ناظم و محرابی است و این پرسش‌ مطرح است که قالی ناظم صفوی و قالی محرابی قاجار چه شباهت و تفاوتی به لحاظ نقوش دارند و کاربرد هر یک چیست؟ در این پژوهش، به تحلیل و مقایسه ساختار طرح در قالی‌های ناظم صفوی و محرابی قاجار، شناخت وجوه اشتراک و افتراق در دو قالی مذکور پرداخته شده است. شیوۀ گردآوری مطالب به صورت کتابخانه‌ای صورت گرفته و رویکرد آن به شیوۀ توصیفی - تحلیلی است. بر اساس نتایج پژوهش، مشخص شد که ساختارکلی طرح قالی‌های ناظم دوره صفوی، با قالی‌های محرابی شباهت زیادی دارد و تفاوت آن در تزئینات، ابعاد و کاربرد آن است. تطبیق و مقایسه طرح‌های ناظم و محرابی، نشان از تنوع بیشتر در طرح، فرم و نقوش تکمیلی متن فرش‌های محرابی قاجار دارد.



چکیده انگلیسی :

Carpet holds a special place among Iranian and Islamic arts as an Iranian art. Historical studies show that the design and role of the carpet are one of the main issues and concerns of the Iranian artist, and this handwoven carpet was not woven solely for the purpose of practical support, and the beauty and visual effect were also considered along with its efficiency. In different eras, the tendency to use different designs and motifs in carpets has been common, and over time, the richness of designs and patterns of Iranian carpets has been added. Carpet weaving was at its most perfect and brilliant during the Safavid period, and the artists who worked during this period have left behind their unique works. The Qashqai carpet weavers created the carpet designed by Nazem, which is a rich work. A few centuries later, during the Qajar period, due to Iran’s relationship with European countries, changes occurred in Iranian art, especially carpet weaving, and the Mihrabi design is one of these examples. The main purpose of this research is to investigate the characteristics of design and pattern in the samples of Nazem and Mihrabi carpets, and this question is raised, what are the similarities and differences between the Safavid Nazem carpet and the Qajar Mihrabi carpet in terms of motifs, and what is the use of each one? In this research, an analysis and comparison of the design structure of Nazem Safavid and Qajar Mihrabi carpets have been conducted, identifying commonalities and differences between the two mentioned carpets. The method of collecting materials is library-based and its approach is descriptive-analytical. Based on the results of the research, it was found that the overall design of Nazem carpets of the Safavid period is very similar to Mihrabi carpets, and the difference is in its decorations, dimensions and use. The design, form, and additional motifs of Qajar Mihrabi carpets are more diverse when compared to Nazem and Mihrabi designs.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : قالی ناظم، قشقائی، قالی محرابی، قالی پرده‌ای، سرو
کلمات کلیدی انگلیسی: Nazem carpet, Qashqai, Mihrabi carpet, curtain carpet, cedar
مراجع :
افروغ، محمد. (1399). «قالی طرح ناظم در فرآیند تغییر شیوۀ زندگی عشایر قشقایی؛ از کوچ‌نشینی به اسکان (مطالعه موردی: قالی‌های نقش ناظم بافت کانون‌های اسکان چشمه‌رحمان و گل‌افشان». دانش‌های بومی ایران. (13). 189-214. آژند، یعقوب. (۱۳۹۴). مکتب نگارگری تبریز. تهران: متن. حاجی زاده، محمد امین؛ خواجه احمد عطاری، علی‌رضا و عظیمی نژاد، مریم. (1395). «مطالعه تطبیقی طرح و نقش در فرش‌های محرابی دوره صفویه و قاجار». پژوهشنامه خراسان بزرگ. 51-72. خواجه احمد عطاری، علیرضا؛ آشوری، محمد‌تقی و اربابی، بیژن. (1396). «تأثیر جایگاه غرب بر قالی‌های دوره قاجار». انجمن علمی فرش ایران. (31). 5-20. رضایی آذر، ندا. (1390). «بررسی طرح محرمات در قالی‌های ایل قشقائی فارس». نقش‌مایه. (9). 65-72. روهینا، ماهک و احمدپناه، سید ابوتراب. (1397). «بررسی نقش‌مایه درخت سرو در قالی‌های دوره صفوی و قاجار». پیکره. (13). 23-35. رهنورد، زهرا. (۱۳۹۳). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: نگارگری. تهران: سمت. ری شهری، حسین. (1387). «معرفی مجموعه فرش موزه آستان قدس رضوی: قالی محرابی باغی». آینه خیال. (9). 130- 135. شایسته فر، مهناز و صباغ ‌پور، طیبه. (1390). «بررسی قالی‌های تصویری دوره قاجار؛ موجود در موزه فرش ایران». باغ نظر. (18). 63-74. صباغ پور، طیبه. (1388). «بررسی طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار موجود در موزه فرش ایران». انجمن علمی فرش ایران. 89-112. فرشید‌‌نیک، فرزانه؛ افهمی، رضا و آیت اللهی، حبیب الله. (1388). «نشانه‌شناسی قالی محرابی: بازتاب معماری مسجد در نقش فرش». گلجام. (14). 9-28. فنایی، زهرا؛ آیت اللهی، حبیب الله؛ چیت سازیان، امیرحسین؛ شیرازی، علی اصغر و نادعلیان، احمد. (1392). «بررسی و مقایسه قالی‌های محرابی دوره صفوی و ترانسیلوانیایی با تأکید بر طرح، رنگ و نقش». مطالعات هنر اسلامی. (19). 31-38. کشاورز، حسام. (1393). «رفع یک اشتباه درباره نقش ناظم؛ نگاهی به کتاب دستبافت‌های عشایری و روستایی فارس». کتاب ماه هنر. 190. 20-29.
تعداد بازدید از مقاله : 82
تعداد دانلود فایل : 17

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید